Domino's Pizza verhoogt verkeersveiligheid elektrische scooters met menselijk motorgeluid

Eerste menselijke motorgeluid Safe Sound waarschuwt medeweggebruikers dat Dododododomino’s eraan komt en dat de pizza’s mmmmmmmmmmm lekkerrrrrrrr zijn

18 APRIL 2012, GORINCHEM
Samenvatting
Met de toename van het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen vormt de afwezigheid van motorgeluid van deze auto’s en scooters een probleem voor de verkeersveiligheid. Daarom lanceert Domino’s Pizza vandaag het Domino’s Safe Sound voor op hun - voorheen geluidsloze - elektrische scooters. Safe Sound is een alternatief motorgeluid dat medeweggebruikers waarschuwt en tegelijk op een ludieke wijze een boodschap communiceert.
NOTE: Please find the English press release and sounds below in Documents and Audio.

Dododododomino’s
Dit gebeurt middels een stem die, in het typische ritme van een bromfietsmotor, vertelt dat Dododododomino’s eraan komt en dat de pizza’s mmmmmmmmmmm lekkerrrrrrrr zijn. Aan de hand van de ervaringen van de bezorgers en naar aanleiding van onderzoek op het gebied van stille elektrische voertuigen en verkeersveiligheid is Domino’s in een spagaat terecht gekomen. Aan de ene kant passen elektrische voertuigen volledig binnen het plan voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Aan de andere kant stopt maatschappelijke verantwoordelijkheid niet bij een lagere CO2-uitstoot.

Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is minstens zo belangrijk. Een elektrische scooter mét geluid bleek de beste oplossing. Domino’s heeft er bewust voor gekozen om het geluid met humor te brengen. Pizza’s zijn fun en daarom is voor een vrolijke waarschuwing gekozen. Het geluid is wel degelijk bedoeld om toe te passen op alle elektrische Domino’s scooters.

Aanleiding Domino’s Safe Sound
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat elektrische en hybride auto’s bij stapvoets rijden 2 keer zo veel kans hebben op een aanrijding met voetgangers. En in Japan, waar alleen al een miljoen elektrische en hybride auto’s rijden, heeft de regering na een relatief hoge aantal voetgangersdoden zelfs besloten dat alle stille voertuigen beter hoorbaar moeten worden gemaakt. Ook de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft eind 2011 al een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid binnen Nederland. Volgens dit onderzoek, dat naast elektrische auto’s ook specifiek naar elektrische scooters heeft gekeken, is het inhalen van fietsers het meest risicovol. Vooral in situaties waar bromfietsen en fietsen het fietspad moeten delen.

Gevaarlijke situaties
De ANWB en verschillende leveranciers van E-scooters hebben eerder al aangegeven dat zij liever zien dat voetgangers en fietsers hun gedrag aanpassen. Domino’s wil hier echter niet op wachten. Gewenning zal plaatsvinden, maar dit gaat niet van de een op de andere dag. Ondertussen merken pizzabezorgers dagelijks dat het ontbreken van een motorgeluid tot gevaarlijke situaties leidt. Omdat de veiligheid van deze bezorgers en alle medeweggebruikers voor Domino's Pizza erg belangrijk is nemen we zelf de verantwoordelijkheid om hier nu iets aan te doen.
Citaten
"Onze bezorgers merken dagelijks dat inhalen van fietsers riskante situaties oplevert omdat fietsers de geluidloze scooter niet aan horen komen. Omdat de veiligheid van onze bezorgers en alle medeweggebruikers voor ons erg belangrijk is, nemen we zelf de verantwoordelijkheid hier wat aan te doen." Carolien ten Cate, Marketing Manager Domino's Pizza
Over Domino's Pizza

Domino’s Pizza heeft wereldwijd bijna 10.000 vestigingen in meer dan 60 landen. Met 115 winkels en meer dan 5 miljoen pizza’s per jaar zijn we de grootste maaltijdbezorger van Nederland. De ongeveer 2000 Nederlandse bezorgers rijden bij elkaar zo’n 15 miljoen kilometer per jaar. Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2007 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE) uit Australië. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.